Strateško planiranje je dragocjena pomoć u poslovanju i nije rezervirano za velike tvrtke. Nauči koristiti strateško planiranje kao mali poduzetnik.

Zašto trebate strateški planirati čak i ako ste mali poduzetnik

Poduzetništvo vidim kao proces stvaranja, organiziranja i vođenja poslovne ideje s ciljem ostvarivanja profita i zadovoljenja tržišnih potreba. U poduzetništvu su jako važni inovativnost, poduzimanje inicijativa i preuzimanje rizika te sposobnost prilagođavanja (uvijek) promjenjivom okruženju. Upravo zato je za dugoročan i održiv biznis jako važno imati jasno definiranu strategiju i pažljivo isplanirane korake. Strateško planiranje u poslovanju uključuje određivanje dugoročnih ostvarivih ciljeva, definiranje puta za njihovo uspješno ostvarenje i planiranje resursa.

Što je strateško planiranje 


Strateško planiranje je proces kojim poduzetnici određuju smjer svog biznisa i donose ključne odluke za postizanje dugoročnih ciljeva. To uključuje analizu trenutne situacije, prepoznavanje prilika i prijetnji, postavljanje ciljeva, razvijanje strategije i uvid u resurse.

Strateško planiranje i poslovni plan (kao rezultat strateškog planiranja) poduzetnicima pomažu da ostanu usredotočeni, proaktivni i fleksibilni u suočavanju s izazovima. Mogli bismo reći da je strateško planiranje put do uspjeha poslovanja.

SWOT analiza

Na početku, ali i tijekom vođenja biznisa analiza tržišta je jako bitna. Razumijevanje (stalno mijenjajućih): tržišta, konkurencije i potreba ciljanih kupaca, osigurava održivost i rast poslovanja. 

Jedan od temeljnih alata u strateškom planiranju je SWOT analiza. SWOT analiza omogućuje identificirati snage, slabosti, prilike i prijetnje. Primjer SWOT analize može uključivati identifikaciju unutarnjih snaga kao što su jedinstveni proizvodi ili stručan tim, slabosti poput ograničenih resursa ili nedostatka iskustva, vanjskih prilika kao što su rastući trendovi u industriji te prijetnji poput jake konkurencije ili ekonomskih promjena.

Alat koji pomaže u identifikaciji unutarnjih snaga (strength) i slabosti (weakness) te vanjskih prilika (opportunity) i prijetnji (threat) može izgledati:

  • Snage
    kvalitetan proizvodi, stručan tim, dobra reputacija

  • Slabosti
    ograničeni financijski resursi, nedostatak iskustva, slaba prisutnost na tržištu

  • Prilike
    rast tržišta, tehnološke inovacije, nove regulative koje idu u korist

  • Prijetnje
    jaka konkurencija, ekonomske nestabilnosti, promjene u preferencijama potrošača.

Kako izgleda strateški plan poslovanja?

Kada pokrećeš biznis ili mu želiš promijeniti smjer, ovo su komponente koje možeš iskoristiti i tako postaviti strateški plan s kojim ćeš osigurati dugoročno i održivo poslovanje.

Strateški plan poslovanja sastoji se od sljedećeg:

  • Misija i vizija
    jasno definiranje svrhe poslovanja/biznisa i njegovih dugoročnih ciljeva
  • Analiza okoline
    SWOT analiza za razumijevanje unutarnjih i vanjskih čimbenika
  • Postavljanje ciljeva
    Specifični, mjerljivi, dostižni, relevantni i vremenski određeni ciljevi (SMART ciljevi)
  • Razvoj strategija
    Planovi inicijativa za postizanje postavljenih ciljeva
  • Implementacija
    Provođenje strategija u praksi
  • Praćenje i evaluacija
    Redovito praćenje napretka i prilagođavanje strategija temeljem rezultata

Ovo je plan koji ti može pomoći ako do sada uopće nisi razmišljala o strateškom planiranju. A osobito ako već dugo osjećaš kao da stojiš u mjestu i svaki korak koji poduzimaš ne donosi željeni rezultat.

Kada ovo jedan put ispišeš, vrati se tom dokumentu svako malo. Jer ovdje su temelji tvog biznisa i tvoga poslovanja. Tu se nalaze one prve inspiracije i želje zašto si pokrenula vlastiti biznis i kamo želiš ići. Ako ti se želje promjene, ispravi plan i nastavi raditi na njihovom ispunjenju.

Strateški plan – primjeri

Osim strateški planirati svoje poslovanje, ovaj način planiranja možeš iskoristiti i na raznim drugim poljima. U nastavku možeš pročitati nekoliko oblika strateškog planiranja.

Strateško planiranje u kreiranju sadržaja

Kreiranje sadržaja (content creation) je esencijalni dio modernog poslovanja. Posebno u digitalnom okruženju. Da bi mogla strateško planirati sadržaj potrebno je razumijeti publiku, definirati ciljeve sadržaja, izabrati optimalan format i kanale realizacije. Ova strategija je zapravo content marketing strategija i pomoću nje možeš izgraditi čvrstu vezu sa zajednicom i ponuditi točno ono što im je potrebno. Ovakvo strateško planiranje sadržaja zapravo te dovodi do reakcije publika “KAO DA MI ČITAŠ MISLI”, a kako bi to postigla, popisala sam neke korake.

Koraci koji će ti pomoći:

  • Razumijevanje ciljane publike, demografskih i psihografskih karakteristika

  • Definiranje strateških ciljeva ili određivanje ciljeva koje želiš postići sadržajem (npr. povećanje svijesti o brendu ili generiranje leadova)

  • Izbor formata koji najbolje odgovara/ju i poruci i publici (npr. blog, video, infografika)

  • Planiranje kako i gdje će sadržaj biti prikazan (društveni mediji, e-mail marketing, web stranica)


Strateško komuniciranje sa zajednicom

Komunikacija sa zajednicom izgrađuje lojalnost i povjerenje. Moram biti iskrena, meni je ovo bilo jako teško do trenutka kada sam shvatila da je moja glavna poruka koju prenosim zajednici zbunjujuća. Nisam definirala nišu, nisam imala jasne ponude o kojima pričam i moja komunikacija je bila apsolutna kaša-popara (ovo je makedonski izraz za nešto što je jako izmješano). Onda sam se vratila korak unazad i popisala sve ono što mi je pomoglo kako bih to ispravila. 

Strateško komuniciranje sa zajednicom uključuje nekoliko koraka:

  • Definiranje poruka koje tvoj brand komunicira i ne komunicira (važno je i ono što ne komuniciraš). To znači da trebaš imati jasna pravila za komuniciranje, a ta pravila trebaju odražavati vrijednosti brenda.

  • Korištenje različitih kanala komunikacije (npr. društveni mediji, e-mail, webinari) kako bi sadržaj došao do što većeg broja ciljane publike.

  • Aktivno sudjelovanje u razgovorima, odgovaranje na komentare i povratne informacije te poticanje interakcije tj. angažnama.

  • Praćenje angažmana i prilagođavanje strategije temeljem analize podataka.


Strateško lansiranje ponude

Ranije mi je riječ lansiranje bila jednako strašna kao riječ strategija. Svaki put kada bi ih  netko izgovorio osjećala sam se kao da ništa ne znam, a osoba sa druge strane kao da je neki marketinški guru. 

Kroz vrijeme i kroz istraživanje i educiranje, odlučila sam tim “zastrašujućim” riječima pristupiti kroz zabavu. Tako sam otkrila da strateško planiranje nije ništo drugo nego koraci koje ćeš poduzeti da bi nešto ostvarila. Lansiranje je put i način na koji ćeš publici predstaviti svoju novu ponudu ili proizvod, plaćeni ili neplaćeni. Kada sam ove riječi pogledala iz ove perspektive, sve je postalo zabavnije i zanimljivije. Dozvolila sam sebi pogreške i padove, a i prodaju kroz lakoću. 

No, svako lansiranje nove ponude zahtjeva pažljivo planiranje i prilagodbu komunikacije. Zato sam ispisala nekoliko koraka koje možeš pratiti.

Ključni koraci koji će ti pomoći tijekom lansiranja:

  • Istraživanje tržišta tj. prepoznavanje potreba i želja ciljne publike te analiza konkurencije

  • Kreiranje ponude ili prilagodba ponude koja zadovoljava tržišne potrebe, a ujedno je različita od ponuda konkurencije

  • Cjenovna strategija ili određivanje cijene koje odražavaju vrijednost ponude, ali u skladu sa tobom

  • Marketing plan, odnosno izbor platformi za promociju ponude (npr. kampanje na društvenim medijima ili boostanje objava, e-mail marketing)

  • Praćenje performansi lansirane ponude i prilagodba strategije temeljem povratnih informacija i analize podataka te prilagodba ako negdje komunikacija nije dovoljno jasna i ne adresira potrebe kupca.

Strateško planiranje prodaje

Prodaje se još nisam dotakla u svome blogu, ali kako učim o njoj tako prikupljam materijal kojeg mogu prenijeti. Do sad sam iskustveno osjetila da jasna i jednostavna (čitaj izravna, kratka) komunikacija donosi veću zainteresiranost za ponude i olakšava  donošenja odluke o kupnji.

Ljudi koji me prate od mojih početaka u digitalnom marketingu znaju me često (javno ili u DM-u) pohvaliti koliko sam poboljšala način komuniciranja i prenošenja jasne i konkretne poruke. U počecima mi nije bilo jednostavno ni lako iskomunicirati svoje usluge jer sam bila nesigurna u sebe – sve dok nisam krenula planirati prodaju. U excel tablici bih ispisala sve svoje ponude i rasporedila koju kada komuniciram unutar 12 mjeseci. To je tablica koju možeš pronaći u trećem videu programa  #miniprogram (koji će ti olakšati planiranje prodaje i prodajnog sadržaja).

Ovo su koraci koje možeš uzeti u obzir ako želiš strateški kreirati prodaju:

    • Definiranje prodajnih ciljeva, postavljanje specifičnih i mjerljivih ciljeva prodaje

  • Istraživanje, testiranje i uvođenje novih tehnika

  • Prilagodba komunikacijskih poruka koje koristiš tijekom prodaje (jako je bitna)

  • Dobar i strateški pametan izbor prodajnih kanala; određivanje kanala kroz koje će se prodaja odvijati (Instagram, Linktree, newsletter, web stranica, podcast, suradnja s medijima)

  • Praćenje poruka i upita (potencijalnih) kupaca kao i prilagođavanje komunikacije u hodu

  • Redovito praćenje prodajnih rezultata, ako ne uspije prvi put sljedeći ćeš biti bar iskusnija

Volim zaokružiti priču

Poduzetništvo zahtijeva hrabrost, inovativnost, agilnost i stalno prilagođavanje u promjenjivom okruženju. Strateško planiranje nije nužno, no daje slobodu i povećava mogućnost za uspjeh jer ti osigurava da jasno definiraš svoje ciljeve, učinkovito rasporediš resurse i da se prilagodiš tržišnim uvjetima. Bez obzira na izazove, važno je ostati fokusiran, proaktivan i otvoren za nove prilike. S jasnom strategijom i predanim pristupom, svaki poduzetnik može postići svoje ciljeve i ostvariti dugoročan uspjeh.


Pročitaj još:
Što je digitalna marketinška strategija i kako je kreirati
Napravi Instagram strategiju koja privlači pozornost
Što kada poslovni uspjeh izostaje? Prvo provjeri ove 3 stvari

Saznala si nešto korisno? Podijeli sa drugima!