Emotikoni (emoji) u poslovnoj komunikaciji 🤔👇
Emotikoni su postali veliki dio naše svakodnevne komunikacije, često bez da smo toga uopće svjesni. Pogledaj samo svoje razgovore na WhatsAppu, Instagramu ili čak e-mail komunikaciju. Emotikoni su postali toliko uobičajeni da su čak dobili i svoj “Svjetski dan emotikona” (17.srpnja) kako bi se proslavio ovaj jezik slika.
Žene i emotikoni
Nekoliko znanstvenih istraživanja je već došlo do zaključka kako žene emocionalno izražajnije u neverbalnoj komunikaciji. A prema istraživanju američkog sveučilišta Rice, žene duplo više od muškaraca koriste emotikone u tekstualnim porukama. Istraživanje je otkrilo i da muškarci koriste širu paletu emotikona.
Inspirirana razgovorom sa kolegicom koja intenzivno koristi emotikone u WhatsApp komunikaciji, istražila sam njihovu ulogu u poslovnoj komunikaciji. Na moje pitanje zašto ne bi koristila jednostavne riječi poput “ok”, “u redu”, ili “može”, odgovorila je da su joj te riječi dosadne i da preferira “sličice”.
Odmah mi je sinulo pitanje – kada smo se to vratili na slikovne simbole? A nismo to skoro ni primjetili.
Kako se emotikoni koriste u poslovnoj komunikaciji
Emotikoni su postali primarni način izražavanja osjećaja, stavova i misli u online komunikaciji. Iako su nekad bili rezervirani samo za neformalne razgovore, postali su uobičajeni i u poslovnoj komunikaciji. Mnogi profesionalci nekada su obeshrabrivali korištenje emotikona u poslovnim e-mailovima ili drugim formalnim situacijama, no danas se to mijenja. Emotikoni su postali neizostavni dio našeg jezika, omogućujući nam da izražavamo svoje emocije i stavove na brz i jednostavan način, često nadopunjujući ili zamjenjujući tradicionalne riječi ili rečenice.
Ovaj trend nije samo dio prolazne mode.
Umjesto toga, postaje sve više prepoznat kao važan dio građenja brenda i održavanja međuljudskih odnosa. Pravilno korištenje emotikona može dodati dozu ljudska osobnost u komunikaciji, što je ključno u stvaranju snažnih veza s klijentima, kolegama i poslovnim partnerima.
Jako je bitno voditi računa o kontekstu i ciljanoj publici. Emotikone treba promatrati kao alat za poboljšanje jasnoće, razumijevanja i povezanosti u današnjem digitalnom poslovnom svijetu.
Kako su emotikoni postali neizostavan dio poslovne komunikacije važno je napomenuti da njihova upotreba zahtijeva oprez i umješnost kao i smisao za humor. Primjerice, emotikoni poput 🙂 mogu se krivo protumačiti, stoga uvijek budi svjesna konteksta i osjećaja koje želiš prenijeti.
Evo nekoliko načina na koje možeš koristiti emotikone u poslovnom okruženju.
Kada sigurno koristiti emotikone u poslovnoj komunikaciji
Prenošenje tona i produbljivanje odnosa
Emotikoni mogu poboljšati jasnoću i konciznost poruka te graditi prijateljske odnose s klijentima i tvojom zajednicom. Kada prvi puta pošalješ ponudu putem maila, druga strana ne želi vidjeti više sličice nego teksta, ali kada nekon nekoliko majlova ili ako se komunikacija nastavi na What Upu ili Telegramu, naravno da ću slaiti 🙂.
Označavanje marketinških poruka
Emotikoni će oplemeniti marketinške e-poruke ili objave na društvenim mrežama, dodajući im razigranost i privlačnost. Meni najljepše “legnu” i nekako mi prirodno dolazi kada ih koristim na Instagramu, kreirajući tekst za storie ili objave. No, izvrsno funkcioniraju u na Facebooku i ostalim platformama.
Ako pratiš moji blog, sigurna si primjetila da je ovaj smajlić iznad prvi emotikon koji sam upotrijebila u blogovima. Iako… htijela sam ih koristiti, ali moja SEO girl rekla mi je NO NO Marijana, ne ide to tako. Tako sam ostavila “slikovno pismo” u vidu emotikona za moj Instagram i newsletter (nadam se si pretplaćena Mboosta i znaš o čemu pričam).
Izražavanje osobnosti
Koristi emotikone odražavaju tvoju osobnost i tako omogućuju da se bolje povežeš s kolegama, zajednicom i suradnicima. Već i ptice na grani znaju da je meni crvena omiljena boja, kao i svi emotikoni u tom tonu. Crveno srce ❤️ ću često koristiti da izrazim kako mi se nešto sviđa. Samajlića 😊 koristim jako često u svim komunikacijama. A ovo 🙌 (slavlje) mi je u zadnje vrijeme postao omiljeni emoji. Moju osobnost najbolje mogu izraziti emotikonom radosti – 😀.
Kada izbjegavati koristiti emotikone u poslu
Kao što sam već napomenula emotikone treba koristiti s oprezom jer se može dogoditi da budu krivo protumačeni.
Prekomjerna upotreba
Kako i sve u svemu, bitno je umjereno koristiti i emotikone. Izbjegavaj ih korisititi kao zamjenu za riječ. Ako trebaš napisati “u redu” ili “OK” – napiši, ne stiskaj like ili palac gore. Koristi emotikone umjereno kako bi izbjegla zasićenje i održala profesionalnost u poslovnoj komunikaciji. Moj savjet je – ostavi ih za komunikaciju na Instagramu, tj općenito putem društenih mreža i neformalnu komunikaciju gdje izražavaš svoju osobnost. Kada dugo vremena koristiš iste emotikone, postaju dio tvog stila komunikacije i tvoj BREND elementi. To mi je super, na primjer.
Formalne situacije
Izbjegavaj emotikone u formalnim situacijama poput predstavljanja klijenata ili partnera te u pregovorima o ugovorima ili financiranju.
Prenošenje loših vijesti
Svakako izbjegavaj korištenje emotikona kada prenosiš loše vijesti.
Emotikoni – zančenje u poslovnoj komunikaciji
Neki od uobičajenih i učinkovitih emotikona za poslovnu komunikaciju su:
-
🙂 Osmijeh, radost
-
👏 Pljesak
-
💪 Snaga
-
🎉 Slavlje
-
💡 Ideja
-
📢 Važna obavijest
-
🚀 Lansiranje (ponude, proizvoda)
-
📈 Porast (numerički ili metaforički)
-
🚀 📈 Poboljšanje
-
💼 Aktovka – posao i poslovni događaji poput sastanaka, prezentacija i sl.
-
🎯 Cilj ostvaren
-
💯 Sto posto dobro, ponos, prihvaćanje
-
✅ Obavljen posao, potvrda
-
📊 Predstavljanje podataka
-
👉 ☝️ 👇👈Ukazivanje na nešto
-
✍️ Zapisivanje, lekcija naučena
-
👨🏻💻 Rad za računalom
-
📞 Ukazuje na telefoniranje ili telefonski broj
-
📌 Pin – metaforički prikačiti sadržaj
-
🏆 Uspjeh
-
🚨 Upozorenje / skretanje pažnje
-
🥁 Najava (nove usluge ili proizvoda, primjerice)
Gdje pronaći emotikone (besplatno)
Emotikone možeš naći i kopirati za upotrebu na: https://emojidb.org/business-emojis
Emotikone možeš pronaći i na računalu koristeći tipkovnicu:
- Istovremeno pritisni Win +. ili Win + ;
Pojavit će se ovaj prozor:

- Ako trebaš neki konkretni emotikon i znaš mu naziv, možeš ga potražiti upisivanjem u tražilicu
- Možeš koristiti dvije vrste emotikona:

- Kada pronađeš željeni emotikon, samo klikni za umetanje.
Zaključak
Emotikoni mogu dodati dubinu i toplinu tvojoj poslovnoj komunikaciji, ali važno je koristiti ih s mjerom i razumijevanjem konteksta. Pametno korištenje emotikona može unaprijediti produktivnost i suradnju stvarajući pozitivno okruženje za primanje (marketinških) poruka.
Preporučam ti da pročitaš i ove moje blogove:
3 pitanja koja trebaš postaviti odmah nakon što kreiraš sadržaj